Kultura i dziennikarstwo
Kultura Futbolu. To „klucz” do poznawania świata i ludzi, co nierozerwalnie związane jest z samopoznaniem i rozwojem osobistym. To element długofalowej strategii aktywizacji kulturalnej młodzieży ze środowisk zaniedbanych wychowawczo. Projekt stwarza również szansę na weryfikację stereotypowych sądów na temat innych ludzi, również tych mocno odmiennych: narodowo, kulturowo, wyznaniowo.
„Kultura Futbolu” to oswajanie świata poprzez jego poznawanie; im coś bardziej znajome tym mniej zagrażające, nie wzbudzające lęku, przed którym młody człowiek broni się agresją. Projekt ma również wymiar bardziej konkretny i wymierny – przygotowanie materiałów – filmy, artykuły prasowe, zdjęcia – na temat specyfiki futbolu i kibicowania w różnych częściach świata. W przypadku grup kibicowskich najbardziej interesują nas zagadnienia: więzi, przynależności grupowej, fanatyzmu, oddania, lojalności, budowania hierarchii grupowej. Kryterium wyboru klubów do projektu nie jest sportowa moc piłkarskich drużyn, ale kontekst geograficzny, kulturowy i historyczny.
Do tej pory byliśmy we Włoszech, Serbii, Białorusi, Ukrainie oraz w wielu polskich miastach.